سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عطر دل آرای خدا
 
آقای غریبم ... سهم من در غربت شما چقدر است؟؟؟

انتظار چیست ؟

امام صادق (ع) میفرمایند  :

« هر کس که دوست دارد از یاران قائم (ع) با شد ،  با ید انتظار کشیده و از گناه پرهیز کند و اخلاقش نیکو باشد ، در حالی که منتظر است . پس اگر چنین کسی پیش از قیام ، مرگش فرا رسد پاداشی دارد مثل پاداش کسی که امام عصر (ع) را درک کرده باشد . پس کوشش کنید و انتظار بکشید ، که گوارایتان باد ای گروه مورد رحمت . »

                                                                          تعریف انتظار

                                   انتظار چیست ؟ انتظاری که این همه از آن سخن به میان می آید یعنی چه ؟

مهدی (عج)
برای مطالعه متن کامل به ادامه متن مراجه فرمایید .

انتظار چیست ؟

امام صادق (ع) میفرمایند  :

« هر کس که دوست دارد از یاران قائم (ع) با شد ،  با ید انتظار کشیده و از گناه پرهیز کند و اخلاقش نیکو باشد ، در حالی که منتظر است . پس اگر چنین کسی پیش از قیام ، مرگش فرا رسد پاداشی دارد مثل پاداش کسی که امام عصر (ع) را درک کرده باشد . پس کوشش کنید و انتظار بکشید ، که گوارایتان باد ای گروه مورد رحمت . »

انتظار 

تعریف انتظار

انتظار چیست ؟ انتظاری که این همه از آن سخن به میان می آید یعنی چه ؟

تعریف لغوی :

انتظار در لغت به معنای درنگ در امور ، نگهبانی ، چشم به راه بودن و نوعی امید داشتن به آینده است .

تعریف اصطلاحی :

عالم بزرگوار آیت الله موسوی اصفهانی مؤلف « مکیال المکارم » می فرماید :

انتظار حالتی است روحی و نفسانی که موجب آمادگی برای آنچه انتظارش را می کشند ، و ضد آن یأس و نا امیدی است . پس هر قدر انتظار شدید تر باشد آمادگی نیز بیشتر خواهد بود...

مفهوم انتظار

امام خمینی «ره» درباره مفهوم انتظار می فرمایند : « انتظار فرج ، انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور ان اشاءالله تهیه شود » .

در تفکر شیعی انتظار مهدی موعود (ع)  با ویژگی هایی که برای آن بیان شده همواره به عنوان یکی از اصول مسلم اعتقادی مطرح بوده و در روایات امامان شیعه (ع) بر ضرورت آن تصریح و تأکید شده است . ذیلا‌‌ً به برخی از روایات به عنوان نمونه اشاره می شود .

1ـ محمد بن ابراهیم نعمانی معروف به شیخ مفید از علما و محدثین قرن چهارم در کتاب « الغیبة » به سند خود از ابوبصیر روایت نموده که روزی امام صادق (ع) خطاب به اصحاب خود فرمودند :

« آیا شما را خبر ندهم به چیزی که خداوند عزوجل هیچ عملی را جز به وسیله آن از بندگان قبول نمی کند ؟!

گفتم : آری

فرمود : گواهی دادن به این که هیچ کس شایسته پرستش ، جز خداوند نیست و این که محمد (ص) بنده و فرستاده اوست ، و اقرار کردن به آنچه خداوند به آن امر فرموده ، و ولایت ما به بیزاری از دشمنان ما – اهل بیت (ع) – و تسلیم شدن در برابر دستورات آنان و پرهیزگاری و اجتهاد ( کوشش ) و صبر و انتظار برای آمدن قائم (ع) ... »

همانطور که ملاحضه می فرمایید ، انتظار مهدی موعود (ع) از مواردی شمرده شده که اعمال بندگان بدون آن پذیرفته نمی شود . 

2ـ شیخ صدوق « ره » در کتاب « کمال الدین و تمام النمة » به سند خود از « عبدالعظیم حسنی » روایت می کند که گفت : بر مولای خود امام جواد (ع) وارد شدم و می خواستم از ایشان درباره قائم سؤال کنم که آیا مهدی (ع) خود اوست یا کسی غیر اوست ؟ پس آن حضرت ، خود شروع به سخن گفتن کرده و به من فرمودند :

« ای ابوالقاسم ! به درستی که قائم (ع) از ماست و اوست مهدی ؛ کسی که واجب است انتظار کشیدن او در زمان غیبتش ، و واجب است اطاعتش وقتی که ظهور فرمود ، و او سومین (نسل) از فرزندان من است. »

فضیلت انتظار

در روایات رسیده از ائمه اطهار (ع) آن چنان منزلت و مقامی برای منتظران مهدی موعود (ع) بیان شده که انسان را به شگفتی وا می دارد ، که آیا ممکن است چنین عمل به ظاهر ساده ای این همه فضیلت و پاداش داشته باشد ؟!

تا بدانجا که امام جواد (ع) فرمودند :

« برترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج ( مهدی موعود (ع) ) است. »

1ـ از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده که پیامبر (ص) فرموده است :

« بهترین عبادت ها ، انتظار فرج است . »

2ـ امام سجاد (ع) به ابا خالد می فرمایند :

« اهل زمان غیبت او ( امام مهدی ) ، که معتقد به امامت او و منتظران ظهور او هستند ، برتر از اهل هر زمانی هستند...».

3ـ مرحوم صدوق از امام صادق (ع) روایت کرده که آن حضرت بعد از معرفی فرزندش امام موسی بن جعفر (ع) و این که امام مهدی (ع) که کامل کننده دوازده امام است از صلب اوست ، فرمودند :

« کسی که منتظر دوازدهمین آنان باشد ، مانند کسی است که شمشیرش را از غلاف بیرون کشیده و پیش روی رسول خدا (ص) از آن حضرت دفاع می نماید . »

4ـ در همان کتاب نیز به نقل امام صادق (ع) در روایت دیگری در فضیلت منتظران چنین آمده است ‍.

« ای ابابصیر! خوشا به حال شیعیان قائم ما ، کسانی که در غیبتش منتظر ظهور او هستند ، و در حال ظهورش نیز فرمانبردار اویند . آنان اولیای خدا هستند که نه ترسی بر آنهاست و نه اندوهگین می شوند » .

5ـ مرحوم مجلسی روایتی به سند خود از « فیض بن مختار » نقل میکند که در آن روایت امام صادق (ع) می فرمایند :

« روای می گوید : امام صادق (ع) فرمودند : هر کس از شما بمیرد در حالی که منتظر این امر ( ظهور امام عصر ) باشد ، همانند کسی است که به حضرت قائم (ع) در خیمه اش بوده باشد . سپس چند لحظه ای درنگ کرده آنگاه فرمودند : نه ، بلکه مانند کسی است که در خدمت آن حضرت شمشیر بزند ‍. سپس فرمودند : نه ، به خدا قسم همچون کسی است که در رکاب رسول خدا (ص) شهید شده باشد . »  

 

  

برای سلامتی و ظهور آن حضرت « صلوات »

 




برچسب‌ها: انتظار چیست
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 87/11/28 توسط ابوالفضل فتحیان دستگردی